Historycznie psychoanaliza wywodzi się z psychiatrii
fr. (J.M. Charcot, P. Janet) i wiedeńskiej (J. Breuer) z 2. poł.
XIX w., gł. z badań nad histerią i hipnozą; właściwym jej twórcą był S.
Freud, który sformułował tezy psychoanalizy, rozwijając je i modyfikując
na podstawie własnych wieloletnich doświadczeń klinicznych; dalszy
rozwój psychoanalizy wiązał się z działalnością uczniów Freuda i ich
kontynuatorów. Według klasycznej koncepcji Freuda aparat psychiczny
człowieka składa się z 3 instancji: id (ono) — obejmujące całokształt
nieświadomych pierwotnych popędów, jest podstawowym źródłem energii
i kieruje się zasadą przyjemności; ego (ja, jaźń) — obejmujące wyuczone
w toku indywidualnego rozwoju zdolności do orientacji w otoczeniu
i świadomej regulacji zachowania; kieruje się zasadą rzeczywistości;
superego (nadjaźń) — ukształtowane wskutek internalizacji wymagań społ.,
norm moralnych i wzorów kulturowych, ma charakter irracjonalny. Id
pozostaje w stałym konflikcie z superego i z rzeczywistością zewn.;
regulacja tego konfliktu oraz łagodzenie wynikającego z niego lęku
należy do gł. zadań ego, które wykształca w tym celu mechanizmy obronne,
nie dopuszczające konfliktowych treści do świadomości lub nadające im
zniekształconą postać. Według klasycznej psychoanalizy gł. siłą napędową
ludzkiego działania jest energia istniejącego od urodzenia, szeroko
rozumianego popędu seksualnego (Eros), którą Freud nazywa libido. Libido
w swoim rozwoju przechodzi przez kilka faz: oralną, analną, falliczną
(edypalną, Edypa kompleks), okres utajenia i fazę genitalną. Niezaspokojenie popędów wywołuje stan frustracji,
a w szczególnych przypadkach prowadzi do różnego rodzaju zaburzeń
i nerwic. Rozwój kultury jest wytworem sił popędowych, ale zarazem
źródłem nieustannej frustracji popędów. Podstawową funkcją psychoanalizy
jest leczenie zaburzeń psychicznych i emocjonalnych. Głównym zadaniem
terapii psychoanalitycznej jest doprowadzenie do uświadomienia sobie
przez pacjenta sensu jego zaburzeń, leżących u źródeł choroby
nieświadomych konfliktów, pragnień i obaw; w tym celu stosuje się różne
techniki, takie jak: analiza i interpretacja specyficznych,
pojawiających się w toku terapii reakcji pacjenta (opór, przeniesienie),
jego marzeń sennych, fantazji itp.; materiał ten jest ujawniany za
pośrednictwem wolnych (swobodnych) skojarzeń pacjenta.
Poglądy
Freuda spotykały się z niechęcią w środowiskach naukowych. Główne
zarzuty to wyolbrzymianie roli popędu seksualnego, brak możliwości
empirycznej weryfikacji tez, budowanie ogólnej teorii funkcjonowania
człowieka na podstawie obserwacji pojedynczych przypadków osób chorych.
Mimo to ruch psychoanalitycznej rozwijał się dynamicznie, zataczając
coraz szersze kręgi. Do grona pierwszych uczniów Freuda należeli K.
Abraham, A. Adler, S. Ferenczi, E. Jones, C.G. Jung, O. Rank, W. Reich;
do nich dołączyli następni. W 1910 powstało istniejące do dziś
Międzynar. Tow. Psychoanalityczne, prowadzące żywą działalność naukową.
Również na ziemiach pol. praktykowało kilkunastu psychoanalityków
kształconych gł. w Wiedniu i Berlinie (m.in. L. Jekels, R. Markuszewicz,
G. Bychowski). Do pierwszych rozłamów w obrębie psychoanalizy doszło,
gdy zerwali z Freudem, tworząc własne systemy Adler (1911) i Jung
(1913). Według teorii Adlera (psychologia indywidualna) rozwój człowieka
nie jest zdeterminowany przez impulsy biol. i naciski społ.; podstawową
siłą napędową ludzkiego działania jest „dążenie do mocy”, będące
odpowiedzią na poczucie niższości powstałe nieuchronnie w wyniku
doświadczeń wczesnodziecięcych. Według teorii Junga (psychologia
analityczna) libido jest nie tyle energią seksualną, co niezróżnicowaną
energią życiową; poza sferą indywidualnej nieświadomości istnieje sfera nieświadomości zbiorowej,
w skład której wchodzą archetypy — wspólne całej ludzkości, nie
pochodzące z doświadczenia indywidualnego obrazy, wyobrażenia i wzorce
reagowania. W innym kierunku odeszli od pierwotnych założeń Freuda
psychoanalitycy działający od poł. lat 30. na kontynencie amer. (w
większości emigranci z Europy), reprezentujący nurt tak zwanej
psychoanalizy społ. lub kulturowej, określany także mianem neopsychoanalizy;
za jego twórców uważa się K. Horney, H.S. Sullivana, E. Fromma. W ich
ujęciu decydujące znaczenie w kształtowaniu osobowości i jej mechanizmów
napędowych odgrywają nie czynniki biol., lecz społ. i kulturowe; proces
neurotyzacji osobowości dokonuje się — wg tej interpretacji — pod
wpływem określonej sytuacji społ. i owocuje brakiem przystosowania;
zadaniem psychoanalizy jako metody terapeutycznej jest zatem
uświadomienie jednostce źródeł jej nieprzystosowawczych reakcji i pomoc
w ich przezwyciężeniu; niezależnie od różnic dzielących poszczególne
koncepcje akcent zostaje przesunięty z konfliktów wewn. uwarunkowanych
naturą człowieka na jego konflikt z otoczeniem społecznym. Ostatni
istotny rozłam w ruchu psychoanalitycznym dokonał się w latach 60.
i wiązał się z powstaniem szkoły, której założycielem był fr.
psychoanalityk J. Lacan. Według niego świadomość tworzy siatkę wzajemnie
ze sobą powiązanych signifiants
(elementów znaczących znaku językowego), przedmiotem psychoanalizy staje
się więc sam język pacjenta; zostaje odrzucone pojęcie ego jako rodzaj
złudzenia podmiotu; emocje i przeniesienie nie są instrumentem pracy
analitycznej.
Wymienione szkoły, chociaż
wywodzą się z nauki Freuda, pozostają jednak na tyle od niej odległe, że
sytuują się poza obrębem tzw. gł. nurtu psychoanalizy, w którym
wyodrębnia się dziś: 1) ortodoksyjną psychoanalizę freudowską (A. Freud,
O. Fenichel, R.R. Greenson, J. i A.-M. Sandler); kładzie ona nacisk na
analizę popędów i mechanizmów obronnych; 2) tzw. teorię relacji z obiektem,
w której zakłada się, że popęd jest zawsze skierowany na obiekt (osobę,
jej część lub przedmiot), a charakter relacji jednostki ze znaczącymi
obiektami we wczesnym dzieciństwie ma decydujące znaczenie dla jej
rozwoju i sposobu funkcjonowania. W ramach tego ostatniego kierunku
wyróżnia się dwie dalsze, znacznie różniące się od siebie szkoły:
psychologię ego, rozwijającą się gł. w Stanach Zjedn. (H. Hartmann, M.
Mahler, O. Kernberg), która szczególne znaczenie przypisuje
funkcjonowaniu ego jednostki, jako struktury integrującej jej relacje
z obiektami zewn., a za podstawowy cel leczenia psychoanalitycznego
przyjmuje wzmocnienie ego pacjenta, oraz szkołę kleinowską, zw. również
szkołą ang. (M. Klein, H. Segal, D. Rosenfeld, W.R. Bion), która
koncentruje się na analizie nieświadomych mechanizmów tworzących u danej
jednostki charakterystyczny dla niej wzorzec relacji z obiektem,
przejawiający się także wobec analityka. Szkoły oparte na teorii relacji
z obiektem, a szczególnie szkoła kleinowska, stosują psychoanalizę
również do leczenia psychoz, a także w stosunku do małych dzieci. Poza
wymienionymi szkołami swój oryginalny wkład do współcz. teorii
i praktyki psychoanalityczne wnieśli: D.W. Winnicott, H. Kohut, H.
Deutsch, E. Erikson.