psychologia humanistyczna
Narodziny psychologii humanistycznej historycy tej
nauki wiążą ze zorganizowanymi w Detroit 1957 i 1958 (m.in. z inicjatywy
A. Maslowa) zjazdami psychologów zainteresowanych problemami
świadomości, rozumienia, twórczości, zdrowia psychicznego,
samoaktualizacji osoby i indywidualizacji jednostki. Zainicjowany tymi
spotkaniami ruch zaw. psychologów doprowadził do powstania 1964 Amer.
Stow. Psychologii Humanist. (American Association for Humanistic
Psychology). Od 1964 ukazuje się „Journal of Humanistic Psychology”.
Psychologia humanistyczna została wkrótce uznana za „trzecią siłę” (obok
behawioryzmu i psychoanalizy)
w psychologii. Wprawdzie psychologia humanistycznawyrosła z
zainteresowań i potrzeb psychologów praktyków (poza Maslowem do jej
twórców zalicza się C. Rogersa, F. Perlsa czy R. Maya), ob. jednak nazwa
ta kojarzy się najczęściej ze swoistym ruchem metateoret. lub wręcz
filozofią psychologii. Przedstawiciele psychologii humanistycznej wprost
lub pośrednio zajmują stanowisko antyredukcjonistyczne i
antypozytywistyczne. Wielu z nich szukało teoret. inspiracji w fenomenologii, egzystencjalizmie, hermeneutyce, a w latach 80. i 90. XX w. także w strukturalizmie, filozofii dialogu, dekonstrukcjonizmie i postmodernizmie.
Przedstawicieli psychologii humanistycznej łączy przekonanie, że
psychologia wzorowana na modelu nauk przyr. nie jest w stanie opisać
człowieka, nie może też stymulować ludzkiej potrzeby samoaktualizacji i
samozrozumienia. Dlatego psychologowie humanist. najczęściej skłaniają
się ku metodom idiograficznym, szukając inspiracji we wszelkich
nastawionych antyscjentystycznie kierunkach filozoficznych. Idee
rozwijane w ramach psychologii humanistycznej spotkały się w latach 60.
XX w. z emancypacyjnymi ruchami społ., co zaowocowało m.in. reformami w
praktyce psychiatrycznej.